Hvis du vil være ordentlig overfor dine kunder og samarbejdspartnere, undgå store bøder og erstatningskrav og bevare dit gode ry og rygte – JA, så rager det bestemt både dig og mig.

D. 25. maj 2018 træder den nye lov om beskyttelse af persondata (Persondataforordningen) i kraft, som gælder ALLE små som store virksomheder i EU. Inden da skal man have styr på håndtering af persondata, beskrevet hvordan man behandler dem og vigtigst af alt, hvordan du beskytter dem.

De nye regler indeholder langt skrappere krav til persondata og kan give bøder i millionklassen, hvis persondata bliver misbrugt eller der sker databrud i din virksomhed.

Hvad har det med mig at gøre??

En hel del faktisk. De fleste af os sidder med en eller anden form for personlige data i hverdagen, og hvis din virksomhed ikke er kommet igang endnu, så skal I til at komme i swing. Noget nyt er nemlig, at DU som databehandler kan blive pålagt et ansvar ved fejl eller databrud, som kan henføres til dig. Og det er lige fra bøder til fængsel.

Som selvstændig forventer jeg hverken million store bøder eller at blive buret inde, men jeg skylder, de kunder og samarbejdspartnere som jeg har registreret data omkring, at tage vare på deres personlige oplysninger. Og jeg forventer, at de gør det samme med mine. Vi skal nemlig passe på hinandens data.

Persondata gælder alle de oplysninger, som kan henvises til privatpersoner som fx mailadresser, telefonnumre, adresser, cpr-numre, fagforening, etnicitet, religion, helbredsoplysninger, politisk overbevisning, seksuel orientering mm. Både i digital og fysisk form. Altså også alle de notater og oplysninger, som du og jeg har stående i en notesbog eller gemt i en mappe i reolen.

Langt de fleste store virksomheder er allerede i fuld gang, men de mindre og helt små virksomheder halter voldsomt bagefter. Det kan nemlig være en stor mundfuld at sætte sig ind i de nye regler og få implementeret de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger. Det kan måske være nødvendigt at justere eller udskifte systemer, eller udarbejde politiker og procedurer for, hvordan persondata håndteres.

Er det svært at komme igang?

Nej, det behøves ikke være svært, for selvom det er en meget omfattende lov, kan man starte i det enkle. For du og din virksomhed kommer desværre ikke udenom at forholde jer til det:

  • Sæt dig ind i de overordnede principper og krav i den nye forordning.
  • Forhold dig til hvor du har personlige data
  • Ryd op
  • Beskriv hvad du gør.

Så er du rigtig godt igang!

Du kan hente mit FAQ her om den nye forordning og få et overblik.

Du kan også kontakte mig og få en snak om, hvordan du kommer bedst igang. Du kan også deltage i en af de workshops, som jeg afholder, der særligt henvender sig til små og mindre virksomheder, foreninger og interesseorganisationer, som ikke er kommet i gang endnu og har brug for at få kickstartet processen omkring persondata på en overskuelig og praksisnær måde. Her får du en forståelse for de nye regler, og hvad det kommer til at betyde for din virksomhed. Du vil undervejs få mulighed for at overføre de nye regler til din egen virksomhed, så når dagen er omme, vil du have et bedre overblik over, hvad du skal gå igang med for at leve op til de nye regler.

Held og lykke med at få styr på de personlige data.